Högsommar …

… och 33 grader varmt med 85% luftfuktighet, inte fryser jag inte, men svettas som en flodhäst!

För första gången under de gånger jag varit i Ghana sprang jag på svenskar, två unga mammor med barn. De bad om överlevnadstips och jag tänker att det kan ni också få 😉.

Börja dagen med en halvliter vatten med en tablett vätskeersättning, då klarar du dig från huvudvärk och andra obehagligheter. Ha därefter alltid (flask) vatten med dig och ta en klunk med jämna mellanrum. Här dricker jag lätt en 2-3 liter/dag, men går sällan på toa – det mesta ångar bort!

Malariatabletten, glöm inte den varje dag! Malariamyggan är det farligaste djuret i Afrika, underskatta den inte! Den är dessutom lömsk – du hör den inte!

Tvätta händerna så snart du har möjlighet, spritning är en tillfällig lösning, men oj vad kladdig du känner dig fort! När du ser en trevlig toalett – använd den vare sig du behöver det eller inte, du vet inte när du hittar nästa trevliga toalett 😊

Ät. Jag tappar hungerkänslorna när det är varmt vilket ofelbart leder till att jag blir svag och utmattad. Två mål mat om dagen äter jag när jag är här, och jag chackrar inte med kvaliteten! Frukost och sen lunch/tidig middag. Då klarar jag mig bra.

Det var mina viktigaste tips, glöm sedan för all del inte att beblanda er med lokalbefolkningen, de är oerhört gästvänliga och glöm inte att här är det artigt att först hälsa och fråga hur den andre mår och själv svara innan man börjar samtalet.

Ha en trevlig kväll! 🥰

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.